1. Этот сайт использует файлы cookie. Продолжая пользоваться данным сайтом, Вы соглашаетесь на использование нами Ваших файлов cookie. Узнать больше.

Замена свечей

Тема в разделе "Электрика и кузов", создана пользователем Radix, 26 апр 2017.

  1. Первоисточник на буржуйском, Please login or register to view links. Далее повествование от первого лица - автора первоисточника. По мере свободного времени будем переводить и править термины.

    Итак, вы хотите поменять свечи зажигания на вашем xterra WD22 с суперчаржером? Ну так я написал, надеюсь, достойное вашего времени руководство. Советую прочитать его и изучить фотографии, прежде чем начать свою первую попытку в этом нелегком деле. Фотографии показывают много деталей, и были сделаны для этого руководства, чтобы помочь вам в этот момент. Удачи, а она вам очень понадобится...

    Материалы:
    - 6 новых свечей (я использовал платина NGK)
    - трещотка 3/8"
    - удлинитель 3"
    - удлинитель 10"
    - два 3/8" универсальных сустава
    - плоскогубцы для свеч зажигания
    - динамометрический ключ
    - головка-свечной ключ
    - датчик зазора свечей зажигания (не показан)
    - противозадирный состав
    - фонарик или хорошее освещение (не показан)

    1_Jackalstools.jpg
     
    Последнее редактирование: 26 апр 2017
    YuriyYG нравится это.
  2. ПОМНИТЕ: ДЛЯ КАЖДОЙ ПОДКЛЮЧАЕМОЙ СВЕЧИ ВЫ ДОЛЖНЫ:

    А. Снять резиновый наконечник свечи зажигания (некоторые снимаются легко, некоторые сложнее. см. фото)
    B. Очистить свечной колодец от грязи/песка и всего прочего мусора вокруг старой свечи (см. совет № 1 ниже)
    C. Снять свечу (некоторые свечи придется снимать с совершенно разной техникой подхода, крепитесь)
    D. Очистить пространство за удаленной свечой (см. совет № 1 ниже)
    E. Установить зазор новой свечи (0.039-0.043 дюйма) с помощью датчика зазора и нанести противозадирный состав на резьбу свечи (см. фотографии для деталей)
    F. Установить новую свечу с заданным усилием (14-22 крутящий момент футо-фунтов)
    Г. Присоединить резиновый наконечник свечи ( должен сесть плотно и надежно подключить контакт )

    СОВЕТ № 1: ДЛЯ ЭФФЕКТИВНОЙ ОЧИСТКИ СВЕЧНОГО КОЛОДЦА ВАМ ПОНАДОБИТСЯ:

    - вход воздуха компрессора (или еще какая нибудь альтернатива для создания вакуума, пылесос, например);
    - 2 чистых коктейльных трубочки;
    - клейкая лента(скотч\изолента);

    ВАКУУМНАЯ УСТАНОВКА:

    Вставьте одну трубочки (соломинки) конец в конец другой, чтобы сделать длинную. Клейкой лентой закрепить. Далее берем один конец длинной соломинки и надежно прикрепляем ее к концу вакуумного шланга, обеспечивая хорошее уплотнение. Включите компрессор (пылесос, или что у вас там ещё) и потестите всасывание.

    Использование:

    Для шагов B и D выше, вставьте наконечник трубочки в свечной колодец и всасывайте грязь/песок. Будьте внимательны, чтобы грязь/песок не попала в цилиндр. Повторите с каждой свечой, прежде чем её открутить, и после, как открутите.

    СОВЕТ № 2: ИЗОЛЕНТА И ИНСТРУМЕНТЫ:
    Соедините скотчем\изолентой трещотку и удлинители в месте их соединения. Перед каждой попыткой снятия свечи убедитесь, что конструкция цела и не рассыпется, когда вы потянете её обратно. Поверьте, это важно.

    ПОДСКАЗКА#3 (ОПЦИОНАЛЬНО):
    You might consider removing the hood of the truck to see #6 plug location easier. The hood is just 4 bolts and disconnecting the windshield washer fluid line. Опять же, это необязательно.

    ПРИСТУПАЯ К РАБОТЕ:
    Во-первых, давайте познакомимся с номерами свечей. Вы также можете увидеть эти цифры на фото трамблера:
    2_Jackalsenginewithpluglabels.jpg

    Here are plugs 1, 3, and 5 located on the left side of the engine looking at the engine from the front of the vehicle:
    3_Jackalsplugs135.jpg

    PLUG#1: Use spark plug pliers to remove the boot off the old plug. Grab the boot at the base of the boot and tug along the axis of the plug otherwise it will not disengage easily.
    4_PICT0154.jpg

    PLUG#1: Remove plug#1 using this ratchet combination: spark plug socket,univ. joint,10"extension,ratchet
    5_PICT0159.jpg

    PLUG#1: Close-up. Old plug removed, with opening into cylinder shown:
    6_PICT0162.jpg

    PLUG#1: Prepare new plug. Gap to specs (between 0.039-0.043 inch). Apply anti-seize compound to most threads, leaving the few threads closest to the plug gap clean:
    7_PICT0161.jpg

    PLUG#1: Close-up of prepared spark plug. Note the anti seize compound is on all but the top few threads:
    8_PICT0169.jpg

    PLUG#1: Use same ratchet combo mentioned above to install new plug. Careful threading it. If plug does not turn smoothly past 1/4 to 1/2 turn, the plug is cross threaded. Back it out and try again. Torque to 14-22 ft-lbs.
    9_PICT0163.jpg

    PLUG#3: Close-up of plug #3's location:
    10_PICT0156.jpg

    PLUG#3: Remove boot using spark plug pliers:
    11_PICT0164.jpg
     
  3. PLUG#3: Use ratchet combo pictured to get the spark plug socket seated onto the old plug:
    12_PICT0166.jpg

    PLUG#3: Pictured here is the vacuum technique listed in TIP#1 above:
    13_PICT0165.jpg

    PLUG#3: Prepare the new plug like we did for plug #1. Thread the plug properly with ratchet combo and tighten it to 14-22 ft-lbs with torque wrench.
    14_PICT0167.jpg

    PLUG#5: Here is a close-up of plug 5's boot in the center of the pic.
    15_PICT0157.jpg

    PLUG#5. Angle of entry to plug #5:
    16_PICT0171.jpg

    PLUG#5: Another pic showing the ratchet combo engaging plug#5:
    17_PICT0172.jpg

    PLUG#3: Me and my copilot working on the X. Note the use of effective lighting:
    18_PICT0168.jpg

    PLUG#2: Use hands or spark plug pliers to remove boot for plug#2. Note the angle and location of plug#2 in pic:
    19_PICT0174.jpg

    PLUG#2: Here is a pic of plug #2 location with old plug removed and area cleaned:
    20_PICT0177.jpg
    PLUG#4 "THE BITCH": PLUG #4 is under the S/C intake tube that connects the supercharger to the throttle body. For this one, read my response taken from another thread at CX. It was impossible to get a camera shot of it.
    PLUG#4: Here is a pic of your ratchet assembly for plug#4:
    21_PICT0190.jpg
     
  4. NOW THE INFAMOUS PLUG#6:
    Right now you have probably broken out in a cold sweat and are probably thinking, "Oh dear Lord Jesus this can't be happening man, this can't be happening." Panic fills your heart as you consider paying a mechanic the precious money you were saving for that SL. don't do it! I didn't take these pics for you to wuss out on me now so compose yourself, and take a deep breath because it's not that bad. It's still a bitch but not that bad.
    Here is a top-down pic of plug 6 taken from above the S/C. It is located on the firewall side of the engine block. Most of your work here will be done by feel. If you have a small mirror on a stick, now's the time to get it. Also get a blanket or cardboard and lay it across the top of the engine because you will have the urge to shove your face into the back attempting to get a look at it. NOTE: be careful when climbing on the engine. Your radiator is made out of plastic and aluminum. The nozzle connecting to the hose at your radiator cap will bust if you put weight on it. TRUST ME ON THIS ONE. If you don;t want to replace your radiator after this project, heed my warning. Be careful where you put your knees.
    22_Jackalsplug6withlabel.jpg

    PLUG#6: Get your spark plug pliers. Again, the boot comes off when you are pulling away along the axis of the spark plug. For this one, you will be pulling up and slightly toward the firewall. It is also slightly angled to one side. Reach down and feel first to understand the angle. Then use the pliers to detach the boot from the plug:
    23_PICT0181.jpg

    PLUG#6: Plug removal. At this point, you, like me, are probably cursing the Nissan engineers who designed this engine setup. Continue to curse. Now look at this pic. Set up your ratchet like this: spark plug socket, univ. joint, 3" extension, univ. joint, 10" extension.
    NOTE: BE SURE TO DUCT TAPE ALL CONNECTIONS!!
    Guide by feel the socket onto the plug. Use mirror if available although I had better luck feeling my way. When the socket is set on the plug twist slightly-if you feel resistance, your socket is likely on the plug's hex. good job. Loosen the plug slowly. Memorize the angle and exact direction it is backing up. Once you got it out keep the image of how it came off the engine block in your head and do the next step swiftly.
    24_PICT0182.jpg

    PLUG#6: Once the old plug is removed, clean the area with the vacuum straw tip like the rest. Prep your plug with anti-seize compound and be sure the gap on the plug is right (remember 0.039-0.043 inch). Insert the plug into your socket. Use all resources available to you (mirror, light, Jedi mind tricks) to feel your way with the wrench behind the engine to the #6 location. Feel your way around down there just like prom night. The plug will guide itself into the hole. The important part here is to remember and understand the angle of entry so you don't cross thread the plug. This is why I told you to memorize the way and angle it backed out. If it threads past 1/4 to 1/2 turn, you should be safe. Continue to tighten the plug and torque it to 14-22 ft-lbs. Replace the boot using the spark plug pliers.
    Check:
    1. All spark plug boots have been firmly and securely attached to their new plugs.
    2. Remove all tools, blankets, lucky charms from engine compartment
    3. Start your engine and listen for issues.
    4. Congrats... you just graduated from infamous#6 school.
    Thanks to Ian, Jordan for helping me on this project and thanks to all the CX members who inspired my confidence to pull it off.

    Ну, и как полагается, немного видео по замене проблемной 6ой свечи (к сожалению, по английски):



     
    Последнее редактирование: 28 апр 2017
    YuriyYG нравится это.
  5. nuBo

    nuBo Administrator

    Адрес:
    РК, Алматы
    Бронепровод
    NGK RC-NX14
    Wells QW1485
    Seiwa 71131
     
Загрузка...